Tóbiás Krisztián
VisszaWeboldal: www.tobiaskrisztian.extra.hu/indexhun.htm
Tóbiás Krisztián zenéje nehezen definiálható. Leginkább a kortárs kísérleti zene, a világzene és a jazz különleges egyvelege, amely az előadó egyedi játéktechnikájában bontakozik ki. A játéktechnika, amelynek alapjait Preston Reed, Laurence Juber, Don Ross, Michael Hedges... fektették le, Tóbiás játékában továbbfejlődött, gazdagodva népzenei - világzenei elemekkel. Nehéz elképzelni, hogy a zene hallgatása közben megszólaló hangok mind egyetlen gitárból, szimultán törnek elő és hozzák létre azt a komplex zenei világot, amely Tóbiás Krisztián zenéjét egyedivé teszi az európai zenei palettán. A gitár egyszerre válik ütős és pengetős hangszerré; djembék, tablák, bongók, citerák, lantok, bõgõk szólalnak meg, és nehéz elhinni, hogy mindez csupán egyetlen gitár műve... és megszólaltatójáé. Az akusztikus és elektromos gitár mellett időnként feltűnik a saz-baglama nevű török hosszúnyakú lant is, de természetesen ez is a tradicionálistól eltérő technikákkal szólal meg. Tóbiás Krisztián 1978-ban született. Bátyja és egy Elvis Presley film hatására kezd el gitározni, viszonylag későn, 14 éves korában. Első néhány önálló estje után 1995-ben meghívást kap egy színházi produkció zenei anyagának elkészítéséhez, ahol a Bakos Árpád népzenésszel és Verebes Ernő zeneszerzővel való közös munka a klasszikus zene és a világzene felé fordítja. 1997-ben Szögi Csaba íróval közösen elkészül, a Legyenek átkozottak... című rockopera, majd évekig a közel - keleti népzene és a népi hangszerek, játéktechnikák tanulmányozására fordítja a figyelmét. Hosszabb szünet után 2003-ban bukkan fel Bereményi Géza Molnár Ferenc: Üvegcipő és Friedrich Dürrenmatt: Öreg hölgy látogatása rendezésében. 2006-ban Bakos Árpáddal adnak néhány közös koncertet Magyarországon és Norvégiában.